Det forskes mye på hvordan man kan gjøre bruken av hydrogen økonomisk og praktisk. Likevel vil det ta lang tid før vi får et ”hydrogensamfunn”, antagelig flere tiår. Både i Norge og utlandet foregår det mange små og store prosjekter som et skritt på vei. Vi skal se litt nærmere på noen av prosjektene.
Hydrogenveien
Norsk Hydro driver et stort miljøvennlig prosjekt i Sør-Norge, der de legger forholdene til rette for å kunne kjøre med hydrogendrevet bil fra Oslo til Stavanger, en strekning på 50 mil. Det skal være mulig å fylle hydrogendrivstoff på fem ulike steder på veien.
![]() |
"Hydrogenveien" |
Norsk hydrogendrevet bil
Et norsk elbil-selskap ved navn Think Technology begynte i 2005 å produsere elbiler med brenselcellemotor drevet av hydrogen. Disse bilene kan lades og kan derfor kjøre enda lenger enn en vanlig elbil. Bilene er dyre og koster over 1 mill. kroner.
![]() |
Hydrogendrevet bil |
Island – fritt for fossilt brensel innen 2030
Island har som målsetning om å kvitte seg med all bruk av fossilt brensel innen 2030 og sverger heller til hydrogenstasjoner som produserer strøm, busser og biler drevet av hydrogen, og hydrogendrevne brenselceller til apparater i båter.
EU går for hydrogen
Ni av de største byene i EU drev fra 2000-2005 et prosjekt der hydrogendrevne busser tok over for vanlige busser i rute. Norsk Hydro deltok med like fyllestasjoner som langs den norske ”Hydrogenveien”. Etter at prosjektet ble avsluttet og evaluert kom de fram til at prosjektet medførte en del økonomiske og praktiske ulemper.
![]() |
Hydrogendrevet buss |