En felles faktor for alle typer gasser er at de tar stor plass. I dagens brenselcellebiler drevet av hydrogengass kan det lagres opptil 5 kg hydrogen. 5 kg hydrogen er nok til å kjøre en brenselcellebil ca 50 mil. For at hydrogen skal være et økonomisk og lønnsomt drivstoff må vi lagre gassen med mindre volum slik at den tar mindre plass. I dag finnes det flere ulike metoder for å presse sammen hydrogen. Vi skal se nøyere på disse.
Lagring i trykktank
Vi kan lagre hydrogen i en lukket tank under trykk, lignende propangass til en gasskomfyr. Men for å presse sammen hydrogen kreves det et meget stort trykk. I teorien trenger man et trykk på 750 atmosfærer. Problemet er at det skal vanskelig gjøres å lage en tank som kan tåle dette. Igjen vil det bli dyrt, fordi tanken må produseres av spesialmaterialer og fordi det vil kreve mye energi til å trykke sammen gassen.
![]() |
Trykktank |
Lagring som væske
Man kan lagre hydrogen om man kjøler ned gassen slik at den går over til væskeform. Hydrogen har et ekstremt lavt kokepunkt, -253 °C, og om man skal lagre denne væsken i en tank må tanken være svært godt isolert. Likevel vil det forsvinne ut hydrogengass. I tillegg vil 1/3 av energien i gassen gå tapt i nedkjølingen av gassen.
Lagring i metaller
Den kanskje beste måten å lagre hydrogen på er ved hjelp av metaller, ved metallhydrid. Hydrogengass reagerer med metall i pulverform under trykk og danner kjemiske forbindelser, som kalles hydrider. En positiv side med metallhydrider er at de er i fast form. En negativ side er at de er tunge og dyre. For å få en bil til å kjøre 50 mil kreves det 140 kg med magnesium-nikkelhydrid som er en type metallhydrid.
![]() |
Metallhydridbatteri |
Lagring i molekyler
Den siste metoden vi skal se på er å lagre hydrogen som en del av et molekyl. Da bindes hydrogen kjemisk til andre grunnstoffer. En interessant forbindelse er metanol. Fordelen med lagring i metanol er at man trenger kun 25 kg metanol for å kjøre 50 mil med bil. Ulempen er at det i tillegg til vann som avfallsprodukt dannes andre avfallsprodukter. Ved en forbindelse mellom metanol og hydrogen vil det dannes vann og CO2. Da vil ikke hydrogen som drivstoff være like miljøvennlig likevel.